Opgaver og oplevelser for små og store – 'grydeklart' til mange fag

Spændende historier fra Etiopien, masser af faglighed og faktastof, kreativitet, leg og bevægelse.

Årets undervisningsmateriale indeholder alt, hvad du skal bruge til et varieret, sjovt og lærerigt forløb om børneliv i Etiopien. Få overblik over fag, forløb og opgaver her.

I materialet finder du ”grydeklare” forslag til et spændende grundforløb samt til en række faglige opgaver og miniforløb med tilhørende opgaver, som du kan supplere undervisningen med. Materialet understøtter Fælles Mål og er tilrettelagt, så både elever i 1.-2. klasse og 3.-5. klasse kan være med.

Forenklede Fælles Mål - og læringsmål

 

 J194632 Copy

Alle opgaver er beskrevet trin-for-trin og ligger klar som printvenlige opgaveark i på hjemmesidens lærer-univers i Opgavebanken. I lærervejledningen finder du en samlet oversigt over, hvilke kompetencer og mål, opgavrne tilgodeser i hvert fag. Og i hvert opgaveark får du en oversigt over de målpar, der understøttes, plus et forslag til læringsmål og tegn på læring, så det er nemt at dokumentere elevernes faglige udbytte.

Grundforløb og fagmoduler

Rigtigt mange lærere bruger materialet over flere uger i et eller flere fag – eller til fulde temauger i alle fag. Men mindre kan også gøre det. I lærervejledningen får du et forslag til et godt og varieret grundforløb – plus en række fagmoduler med opgaver, du kan ”plukke i” efter behov.

Lærervejledningen og læreruniverset på hjemmesiden rummer tilsammen alt, hvad du skal bruge. 

 B191783 Copy

Materialets opgaver og tematikker er koblet til filmene i Filmbanken og til elevbogens fortælling 'Ørkenpigen' af Sandra Schwartz, og de indeholder et miks af fagfaglige og kreative opgaver, aktiviteter, klassediskussioner og arbejde med at researche og formidle stof med web-værktøjer.

 

Til Dansk, Natur/teknologi, Billedkunst og Kristendomskundskab

Dansk:

Den danskfaglige undervisning tager afsæt i Sandra Schwartz’ fortælling 'Ørkenpigen'. I opgaverne kan eleverne bl.a. lege med fortællingens sprog og karakterer, genfortælle, opføre læseteater og skabe deres egne fotohistorier. Til hvert kapitel i bogen er der forslag til temaer, som du kan tage op i klassen – blandt andet om børns rettigheder og levevilkår i Etiopien og i Danmark.

Eleverne kan også lave deres egne flotte, virtuelle ”Børnenes Egen U-landskalender”, som kan sendes digitalt til f.eks. forældrene eller venskabsklassen. Læs mere om web-værktøjet her.

Den aktivitet kan du til de ældre klasser udvide med et lille scenariebaseret Dansk-forløb om kommunikation. Her lærer eleverne at arbejde med målgrupper, at disponere og at skrive en god overskrift og en billedtekst.

Natur/teknologi:

Livet i Etiopiens varme og tørre Afar-område har altid været svært, men det er blevet værre, fordi klimaforandringerne nu giver tilbagevendende ekstremvejr med tørker, oversvømmelser og storme.

 J196394 Copy

I Natur/teknologi skal eleverne arbejde med flere temaer, der knytter an til klimaforandringerne. Blandt andet får de gennem en enkel forsøgsopstilling indsigt i, hvordan drivhuseffekten fungerer. I en anden opgave skal eleverne bygge deres egen solfanger og undersøge, hvilken farve der er bedst til at absorbere solens varmestråler, og hvor det er bedst at placere en solfanger. Endelig skal de arbejde med flodhesten som tema.

Opgaverne er undersøgelsesbaserede og karakteriseret ved, at eleverne skal være aktive og opstille hypoteser. Metoden er motiverende og er velegnet til at engagere mindre bogligt orienterede elever.

Billedkunst:

I Billedkunst kan I arbejde med etiopiske farver, motiver og materialer. Eleverne kan bl.a. arbejde med de farverige motiver fra etiopisk kirkekunst, de kan male det etiopiske alfabets smukke amhari-bogstaver, lave flotte dyreplakater og collager, bygge en traditionel sivbåd i miniformat eller skabe deres egen kreative foldebog med inspiration i årets materiale.

Madkundskab:

 J196788 Copy

I Madkundskab eller som del af en festlig afslutning kan eleverne være med til selv at lave nogle nemme og velsmagende, traditionelle retter fra Etiopien. Der er opgaveark med opskrifter, som er forenklede og lige til at gå til.

 

Kristendomskundskab:

 J197260 Copy

Etiopien er et af verdens ældste kristne lande og den etiopiske ortodokse kirkes historie rækker langt tilbage og jødedommens rødder i landet er endnu ældre. Det siges f.eks., at Pagtens Ark med de 10 bud skulle befinde sig i en kirke i byen Aksum i Nordetiopien. I årets materiale finder du både film, billedserier, faktabøger og opgaver om disse tematikker.

Faglig bevægelse:

Bevægelse knyttet til den faglige aktivitet fremmer læringen. Derfor får du også en række forslag til aktiviteter I kan lege, spille og konkurrere i. I materialet finder du instruktioner til det hele.

Kan også bruges helt uden IT:

Hjemmesiden rummer mange muligheder for at eleverne kan arbejde selvstændigt – alene eller i grupper - med digitale elevproduktioner, men undervisningen kan også gennemføres uden brug af IT. Læs fx den trykte elevbog, vis film i klassen og brug de mange opgaveark med faglige og kreative aktiviteter.

 

Nyt: 3 spændende aktiviteter fra UNICEF Danmark

Lær Etiopiens børn bedre at kende:

Gennem fire portrætter kan dine elever lære fire etiopiske børn bedre at kende. Dine elever kan fordybe sig i deres hverdag med billeder, tekster, en vennebog og et tidshjul, som viser, hvad de bruger tid på i hverdagen.

De fire børn lever under ret forskellige forhold, derfor kan du med klassen bruge portrætterne til at dykke ned i leveforhold og børnerettigheder. I kan også selv lave tidshjulet, så I kan sammenligne og tale om, hvordan vi bruger vores tid.

Blended learning-spil: Hvor mange børn kan du få med i skole?

Der er mange udfordringer, som kan stå i vejen for, at etiopiske børn kommer i skole. Det kan f.eks. være manglende vand, arbejde, en dyr skoleuniform. 

UNICEF Danmark laver til årets U-landskalender spillet 'Den magiske skolekasse'. Her lærer dine elever mere om disse udfordringer og om børnerettigheder – både i Etiopien og i Danmark. Det er et 'blended learning'-spil, hvor læreren stiller udfordringer via spillet, og eleverne løser dem ude i klassen. Forhåbentlig klarer klassen at skaffe alle de etiopiske børn i skole til sidst!

Klik og opdag: Hvad rummer UNICEF's rigtige skolekasse?

School In A Box

UNICEF Danmark har udviklet 'School in a box', som fra deres store lager i Københavns Nordhavn sendes ud over hele verden, f.eks. ved katastrofer. Det er en næsten magisk skolekasse med alt det, der skal til, for at oprette en simpel skole.

Den har UNICEF Danmark digitaliseret til årets U-landskalender, så dine elever kan åbne kassen og gå på opdagelse i dens indre. Hver ting bliver vist med en lille forklaring på, hvorfor netop den er vigtig at have med i kassen, og hvad den koster. 

Klassen kan bruge den digitale skolekasse til opgaver i matematik, til at gå på opdagelse på jeres egen skole og til at tale om, hvor lidt der egentlig skal til for at lave en skole, og hvad man har brug for til undervisning.