Web: Eleverne går på opdagelse – og kan også lave fotohistorier eller en virtuel lågekalender

Undervisningsmaterialet omfatter stærk IT-læring, der er skræddersyet, så det både er fagligt, nemt og engagerende. Hele tiden har eleverne alt, hvad de skal bruge, lige for hånden.

Der er dels et opdagelses-univers, hvor eleverne selv undersøger Etiopien. Dels er der to gratis web-værktøjer med Uni-Login, hvor de laver flotte, digitale produktioner og arbejder med Det 21. århundredes kompetencer.

Opdag Etiopien

På denne del af hjemmesiden kan eleverne frit gå på opdagelse. Her får de bred baggrund om landet og om dagliglivet for børnene der. De kan også bruge siden som research til opgaverne.

 B194689 Copy

De oplever Etiopien gennem billedserier, quiz, små film, faktabøger, infografikker m.v. De kan også lære at tælle til 10 – og de svage læsere kan læse elevbogens hovedfortælling og tre små fabler med læsestøtte.

Her har de også adgang til DR’s film og til to særlige, interaktive temasider med tilhørende opgaver, som UNICEF Danmark har lavet til dette års U-landskalender: Der kan eleverne hjælpe etiopiske børn med at komme i skole, og de kan komme tæt på hverdagen for tre etiopiske børn.

To web-værktøjer til flotte elev-produktioner

Danidas materiale omfatter desuden to gratis web-værktøjer, der er udviklet i samarbejde med førende IT-didaktikere. De er nemme at bruge og hjælper eleverne til at lave flotte, digitale produktioner med masser af faglighed i: De laver enten flotte fotohistorier eller en interaktiv låge-kalender med viden og billeder bag lågerne, som eleverne kan sende til f.eks. forældrene.

I begge værktøjer bliver eleverne sendt på en fagligt struktureret opdagelse i tematiske panoramaer, hvor de finder fotos og små faktatekster, der udfolder mange forskellige sider af årets land – bl.a. børnenes liv, naturen, religionen og livsnære fænomener fra hverdagen. Bagefter skal de selv formidle deres nye viden i en digital produktion. Samtidig træner de en række faglige kompetencer fra Fælles Mål og Det 21. århundredes kompetencer.

Begge værktøjer er skræddersyede og komplette, så eleverne hele tiden har alt det for hånden, de har brug for, både til research og til produktion. De logger på med Uni-Login, og alt deres arbejde gemmes automatisk. De kan også afbryde og genoptage arbejdet på en anden computer. Værktøjerne kan bruges på PC, Mac og tablets. Fotohistorie-værktøjet findes også som gratis iPad-app.

Fotohistorier: Eleverne fortæller i tekst, lyd og fotos

Særligt til 1.-3. klasse.

Her guides eleverne trin for trin til at formidle deres viden i flotte fotohistorier med billeder, tekst og lyd. Du kan lade dem lave fotohistorier om de emner, som interesserer dem mest. Eller om det, som du har bestemt passer til det faglige forløb. Du får ”grydeklare” opgaveemner til både Dansk og Natur/teknologi, som de kan arbejde ud fra. Det er nemt at producere fotohistorierne, og resultatet er flot at vise frem for klassen eller forældrene. Alle de vigtigste små faktatekster og vejledninger undervejs kan svage læsere få læst højt ved at trykke på et højttaler-ikon. Mange lærere anvender også dette værktøj i 4.-5. klasse.

Se hvordan det fungerede i 2019 i denne video

 

Børnenes Egen U-landskalender:
Med viden bag lågerne og klar til at dele

Særligt til 3.-5. klasse (I kan dog også i de mindre klasser lave en fælles kalender på f.eks. SmartBoardet).

Eleverne skaber en virtuel lågekalender, der sendes til en målgruppe, som eleverne vælger selv – og den er nem og spændende at lave. Det færdige produkt er en flot, interaktiv kalender, hvor der bag hver låge gemmer sig viden om årets land i form af tekst og fotos. Kalenderen kan være til juletiden – eller den kan laves som en uge- eller en månedskalender med færre låger på.

Eleverne skal lave deres kalender til en målgruppe, f.eks. til en venskabsklasse eller til forældrene og andre voksne i familien. Modtagerne får adgang til den færdige kalender med et link, og så kan de se den og åbne lågerne på enhver mobiltelefon eller computer. Og sende den videre til andre. 

Se hvordan det fungerede i 2019 i denne video

Bag lågerne skal eleverne indsætte billeder og skrive tekster, der tilsammen præsenterer de sider ved livet i årets land, de synes er mest spændende eller vigtige. De skal skrive en overskrift, en billedtekst og vælge et foto til hver låge – og de skal disponere rækkefølgen. Web-værktøjet hjælper dem hele tiden til selv at overveje og færdiggøre deres kalender i en stilladserende og scenariebaseret proces. De vælger også selv, hvordan kalenderens forside skal se ud, hvor mange låger den skal have, og hvad der skal stå udenpå lågerne. Der er endda et lille værktøj, så de nemt kan lave en fin reklame, der gør modtagerne opmærksomme på kalenderen.

Til Børnenes Egen U-landskalender hører også et miniforløb til Dansk, som man kan vælge at udvide arbejdet med. Her lærer eleverne om at arbejde praktisk med kommunikation i små, scenariebaserede opgaver. De lærer bl.a. om billedtekster, overskrifter og målgrupper.

Se et eksempel på en digital kalender fra 2018 her

 

 B194554 1200Px