Årets oplevelse: sådan fungerer undervisningsmaterialet

Årets nye materiale er klar 1. oktober. Da leveres bøgerne til dem, der har bestilt. Og da åbner vi for hele resten af materialet på hjemmesiden. Læs her om alt det, I kommer til at lære og opleve med årets land – og om den didaktiske og pædagogiske idé bag.

 

Der venter dig og dine elever en helt særlig oplevelse i år.

 B190689

Årets undervisningsmateriale er alsidigt og tager dig og dine elever med på en spændende og lærerig rejse til det østafrikanske land Etiopien. Gennem bøger, film, billeder, faglige og kreative opgaver, madlavning, leg og bevægelse lærer I Etiopiens mennesker, kultur, natur og historie at kende.

Velkommen til det smukke Etiopien

 B192224

Landet er lidt af et eventyr i sig selv. Det er smukt og varieret – fra ørken og vulkaner til frodige bjergegne i tusinder af meters højde. Og det rummer mange og gamle kulturer. Med U-landskalenderens materiale får I et indblik i nogle af de spændende sider af det store land.

I skal først og fremmest med til Afar-ørkenen, der er et af de hedeste steder på kloden. Den siges at være det varmeste sted, der bor mennesker. Her har nomaderne levet under barske og nøjsomme vilkår i årtusinder. I kommer tæt på familiernes liv ude i ørkenen, og I får et unikt indblik i børnenes hverdag, der er meget anderledes end danske børns. Det er disse seje nomadebørn, der er målet for hjælpen fra årets U-landskalender.

 B194571 Copy

Det etiopiske højland er frodigt og frugtbart, og I skal besøge den store sø Lake Tana, hvor Den Blå Nil udspringer. I undersøger det rige dyreliv - blandt andet med pelikaner og flodheste - og I møder fiskerne, der bygger lette sivbåde som i det gamle Egypten. I møder også den gamle, ortodokse kristendom, som er helt særlig for Etiopien. Her spiller mysteriet om Pagtens Ark og Dronningen af Saba vigtige roller.

Materialet er fuldt af eventyr og fortællinger, moderne storbyliv i hovedstaden Addis Ababa, spændende markeder med kaffe, honning og håndværk – og masser af børn.

 

___________________________________________________________________

Grundideen: Engagement og høj faglighed

Grundideen bag materialet er, at eleverne både får globalt udsyn og arbejder med solide, faglige kernemål – i et enkelt fag som f.eks. Dansk eller N/T eller tværfagligt i en hel række fag. Det hele er opdelt i fagmoduler, der er gennemarbejdede og lige til at bruge.

Samtidig er det gjort sjovt og engagerende: 

Eleverne mærker glæden ved at fordybe sig i et spændende og varieret tema – og ved at arbejde på mange forskellige måder. Meldingen fra mange hundrede skoler er, at eleverne går op i det med liv og sjæl, og at de hvert år glæder sig til årets nye tema!

 J193964

For eleverne bliver det et kulturmøde, hvor de også møder sig selv. De får et farverigt indblik i børneliv og naturfænomener i et fremmed land – og de reflekterer over deres egen hverdag i et nyt perspektiv. Mange af eleverne vil også støde på årets tema i DR’s udsendelser, på pap-julekalenderen eller i andre aktiviteter omkring U-landskalenderen.

Materialet er udviklet med fagkonsulenter. Det dækker mange fag og niveauer og er nemt at bruge og tilpasse til klassens behov. Ved at se på materialet fra 2019 får du en idé om, hvordan det nye for 2020 vil fungere.

Didaktisk og pædagogisk tilgang

Både elevernes faglige færdigheder og deres kreativitet sættes i spil med varierede opgavetyper. Bl.a. litteraturfaglige opgaver, naturfaglige eksperimenter, kreative aktiviteter, lege og arbejde med hjemmesidens web-værktøjer. Her kan eleverne lave flotte fotohistorier – eller deres egen interaktive lågekalender om Etiopien, som de kan sende til forældrene.

Der er en klar rød tråd gennem materialet: Eleverne bruger hele tiden aktivt den viden, de får undervejs fra fortællinger, film, billedserier, faktastof og opgaver. Alt er samstemt, og de får altid præcis det for hånden, de skal bruge lige nu. Det gør det nemt og overskueligt at arbejde med.

Arbejdsformen motiverer eleverne til at reflektere, stille spørgsmål og formidle stoffet. De kommer til at arbejde bredt med Det 21. århundredes kompetencer – i scenariebaserede og fagligt stilladserende processer.

Klassetrin og fag

Materialet er rettet mod 1.-5. klasse – og primært til Dansk, Natur/teknologi og Billedkunst. Men der er også fagopgaver til Kristendom, Håndværk og design, Madkundskab og Musik. Samtidig arbejder eleverne fagligt med bevægelse og med IT-produktion i skræddersyede værktøjer.

Danidas materiale er både egnet til en kortere eller længere periode i et enkelt fag eller flere fag sammen. Eller til helt tværfaglige temauger.

Der er niveau-differentiering i de fleste aktiviteter. Derfor bruger stadig flere lærere også materialet i 0. klasse og 6. klasse. Mange lærere har også gode erfaringer med at bruge det i specialklasser. Se mere nedenfor.

 

Professor Jeppe Bundsgaard:

"Dette undervisningsmateriale er et godt eksempel på, hvordan inddragelse af et opgave-univers på computeren kan give eleverne en mere indlevende oplevelse og samtidig støtte fagligt relevante aktiviteter. Eleverne kommer i kraft af elevbogens levende og gennemillustrerede fortælling og dens faktuelle tekster med helt ud i en meget anderledes hverdag og får lejlighed til at opleve, at ikke alle børn lever et liv som de selv. De tilknyttede forløb støtter læreren og eleverne i at arbejde fagligt kvalificeret med de berørte emner. Forløbene er tilrettelagt efter inspiration fra Teaching-Learning Cycle og inquery based science education, således at børnene skiftevis arbejder analytisk og produktivt og herigennem udvikler et fagsprog til at tale om det, de arbejder med i materialet."

Også godt til specialelever på mellemtrinnet og tosprogede

Mange lærere bruger også materialet til specialelever på mellemtrinnet. Desuden fortæller nogle lærere om, at tosprogede elever bliver motiverede af, at der er elementer i historierne og materialet, som ligner ting, de har hørt om eller oplevet i familiens oprindelsesland.

  • ”Som specialskole er dette materiale en guldgrube. Vi har været utroligt glade for at bruge det, og efter to ugers arbejde havde vi fremlæggelser på en skolelørdag for forældre – alle elever viste fotobøger på Smartboard via deres iPads, og det var utroligt vigtigt for os.”
  • ”Tak for et meget rigt og gennemarbejdet materiale. Jeg arbejder på en specialskole, og især de mange film og billeder understøttede rigtig godt læsearbejdet med bogen.”
  • ”Jeg har gennem flere år arbejdet med materialet i vores specialklasserække. Eleverne er glade for det. De har generelle indlæringsvanskeligheder, hvor nogle hverken kan læse eller skrive. Her er materialet helt fantastisk.”
  • ”Undervisningsmaterialet er fortrinligt til specialklasser - de får en masse viden om et andet land og kan identificere sig med børnene og sammenligne med deres egen hverdag.”
  • ”Jeg har brugt materialet i en specialklasse. Her har filmenes høje klasse samt elevbogens flotte design med en spændende historie propfyldt med viden været af afgørende betydning for elevernes udbytte.”
  • ”Godt til mellemtrins-specialelever – de får en masse ud af materialets opbygning. Også det elektroniske materiale er godt. Det har de også brugt i fritiden hjemme.”

  B194015