Årets projekt: Uddannelse er en superkraft, alle børn har ret til

Midt ude i Etiopiens Afar-ørken og med langt til den nærmeste brønd og skole bor de børn, som Børnenes U-landskalender 2020 støtter. Her er en uddannelse ikke noget, alle børn har adgang til. Det skal der laves om på. Flere børn skal have mulighed for at starte i skole og få en uddannelse.

Her fortæller UNICEF Danmark om årets projekt.

Østafrikanske Etiopien udvikler sig på mange måder både hurtigt og positivt. Alligevel er der store dele af befolkningen, som endnu ikke har mærket så meget til den udvikling.

I ørkenregionen Afar er livet barsk, og Afar-folket lever i vid udstrækning, som de har gjort i århundreder. Det er kun to ud af tre børn, som starter i skole. Det går især ud over pigerne, som i stedet for at lære bogstaver og tal må gå langt efter vand og hjælpe til derhjemme.

De har mange pligter derhjemme

Billede 2_optim

Mange af familierne i Afar lever af deres dyr og
holder blandt andet kameler, geder og æsler.
Foto: 2018/UNICEF/Mulugeta Ayene

Mange af familierne i Afar lever som nomader. De flytter rundt, når der ikke længere er vand eller mad til familiens geder, æsler og kameler. Klimaforandringer med uregelmæssig regn og hyppigere tørker har gjort deres liv endnu vanskeligere.

Derfor kommer familiens overlevelse forud for børnenes skolegang. Pigerne hjælper deres mødre med at gå efter vand – ofte mange kilometer hver dag – og lave mad og passe små søskende. Drengene hjælper især med at passe familiens dyr. De går hver dag mange kilometer for at finde noget at spise til dyrene.

Kan ikke være to steder samtidig

I Etiopien er det gratis at gå i skole, men alligevel koster skolegangen familierne penge. De skal nemlig selv betale skolebøger og uniformer. Derfor bliver det også et spørgsmål om økonomi, når familierne skal sende deres børn i skole.

Mange familier i Afar tjener kun lige penge nok til, at de kan overleve – og for nogle familier er det også afgørende, at børnene kan hjælpe med til at tjene penge. Derfor er det vigtigt, at forældrene tidligt hører og oplever, at det kan betale sig at sende deres børn i skole – både på kort og langt sigt.

Pigerne skal være synlige

Når danske skoleelever åbner en bog, handler historierne om både piger og drenge. Sådan er det ikke i Etiopien, her er der langt flest historier om drenge. Det kan virke som en lille ting, men det er et godt eksempel på, at man ikke har tradition for, at pigerne behøver at gå i skole.

Der mangler kvindelige rollemodeller, som både pigerne og drengene kan spejle sig i. Derfor er det vigtigt at udfordre og ændre den rolle, som lærerne og familierne traditionelt ser pigerne i.

Det gør en forskel

UNICEF Danmark vil med U-landskalenderen hjælpe med til at vende udviklingen i Afar, så flere børn får en uddannelse, og så både forældre og lærere bakker op og giver børnene tid til at gennemføre skolen. 

Sådan fungerer projektet

Billede 5 Levels

Børn sidder klar til undervisning i en skole i Afar regionen.
Foto: 2018/UNICEF/Martha Tadesse

Det er ikke nok ’kun’ at give flere børn mulighed for at starte i skole. Årets projekt tager fat i nogle af de udfordringer, der forhindrer drenge – og især piger – i rent faktisk at komme i skole og at få mulighed for at fuldføre en uddannelse. 

Derfor vil UNICEF i årets projekt arbejde med både skolerne, lærerne, forældrene, medier og eleverne selv for at give mere end 70.000 af Etiopiens ørkenbørn muligheden for at få den superkraft, en uddannelse er.

  • I elevklubber på 135 skoler vil både piger og drenge få hjælp til at løse de udfordringer, som de oplever både i skolen og derhjemme. Elevklubberne er et trygt sted, hvor især pigerne får hjælp og vejledning i, hvordan de kan udsætte at blive gift og få fuldført deres skolegang.
  • Lærernes undervisning og materialer må ikke diskriminere piger, derfor laver UNICEF også nye undervisningsmaterialer, der er kønsneutrale, og uddanner lærere i, hvordan de undgår at gøre forskel på piger og drenge.
  • Nye radioprogrammer og tegneserier skal oplyse om bl.a. børneægteskaber og pigers uddannelse, så børn og voksne kan ændre nogle af de gamle traditioner, som holder pigerne ude af klasselokalerne. 
  • Nogle skoler får bygget latriner og brønde. Så behøver eleverne ikke at gå på toilettet i det fri, og de kan vaske hænder og få vand at drikke. De bliver også undervist i, hvordan de kan passe bedre på miljøet. 
  • 4000 ældre elever bliver uddannet til at undervise landsbyernes før-skolebørn i tal og bogstaver. Det betyder, at forældrene kan se fordele ved en uddannelse, og at de mindre børn får det lettere, når de skal starte i skole. 

 

Fakta om Etiopien

  • Der bor 109 millioner mennesker i Etiopien.
  • Etiopien ligger i Østafrika, og landet deler grænse med Somalia, Djibouti, Eritrea, Kenya, Sudan og Sydsudan.
  • Afar er den region i Etiopien, hvor færrest børn starter i skole. Kun 66 procent bliver indskrevet til at starte, og når eleverne kommer til i 5. klasse, så er der kun 29 procent af børnene tilbage på skolebænken.
  • I Etiopien bliver fire ud af ti piger gift før, de fylder 18 år. Afar er den region, hvor flest piger bliver gift, mens de er børn. Her er pigers gennemsnitsalder 16,4 år, når de bliver gift. 
  • Kun fem procent af Etiopiens landbefolkning har adgang til rent vand. 

  

Billede 1 1200Px

Pige i Afar poserer som superheltinde Foto: 2020/UNICEF/Marie Torp Christensen