Fagmoduler til Natur/teknologi

Et varmere klima påvirker mennesker på hele kloden. Nogle steder betyder det flere og kraftigere regnskyl eller storme. Andre steder, som i Etiopien, betyder det længere tørker.

Med de fleste af dette års opgaver til Natur/teknologi berører I Verdensmål 13, der handler om klimaindsats.

Desuden er der opgaver, hvor I arbejder med Etiopiens rige dyreliv.

I opgaverne til Natur/teknologi eksperimenterer eleverne naturfagligt ud fra IBSE-metoden (Inquiry Based Science Education). Opgaverne passer godt sammen med årets film i Filmbanken. Du kan også krydre dit forløb med bevægelsesaktiviteter og andre kreative opgaver.

  • Hold på varme og kulde: Ørkenfolk er ofte godt klædt på, når det er allervarmest. Men hvorfor er de egentlig det? I denne opgave skal I med enkle forsøg undersøge, hvordan stillestående luft isolerer mod både varme og kulde.
  • Drivhuseffekt i et syltetøjsglas: I denne opgave skal eleverne undersøge, hvordan drivhuseffekten fungerer. Det er en simpel forsøgsopstilling med syltetøjsglas og termometre. 
  • Lev selv en solfanger: Nogle nomader har små solfangere med sig, så de kan oplade mobiltelefoner. Solens stråler kan også bruges til opvarmning. I denne opgave skal I lave en enkel forsøgsopstilling med mælkekartoner, hvor I undersøger, hvilke farver, der er bedst til det.
  • Dyrebiografi - om flodhesten: Her lærer eleverne, at pattedyr har særlige kendetegn, der fortæller os om deres levevilkår: Hvorfor ser dyrene ud, som de gør, og hvordan kan man beskrive dem i en dyrebiografi, hvor man bruger metoden med de 7 F’er: Føde, Form, Farve, Findested, Formering, Fjender og Forsvar.
  • Gæt et etiopisk dyr: En sjov klasseaktivitet, hvor eleverne skal mime etiopiske dyr, mens resten af klassen skal gætte og byde ind med deres viden. Opgavearket rummer billeder af 16 etiopiske dyr. Eleverne får viden om dyreliv i Etiopien – og bevæger sig.
  • Lav fotohistorier eller en flot digital lågekalender: Der er rig mulighed for at eleverne kan arbejde med de to digitale værktøjer ud fra en faglig vinkel på Natur/Teknologi.

 

Læs mere her:

Find beskrivelsen af Natur/teknologi-modulerne i lærervejledningen på side 44. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

Natur/teknologi forløb (uddrag af lærervejledningen som pdf)