Fagmoduler til Dansk

Undervisningsmaterialet rummer mange gode danskfaglige aktiviteter, som du kan supplere grundforløbet med. Fra læsning på forskellige niveauer, genfortælling og læseteater, over samtaler, foldebøger og formidling til et komplet miniforløb om kommunikation.

I Opgavebanken finder du en lang række varierede aktiviteter til Dansk, som du kan opbygge dit forløb med. De passer godt sammen med årets bog og med årets film i Filmbanken – og du kan krydre dit forløb med leg, bevægelse, musikvideo, mad og andre kreative opgaver, der alle handler om de samme tematikker.

  • Masser af læsetræning: I elevbogen 'Ørkenpigen' er der både hovedhistorien, tre korte læselet-fabler og masser af små faktatekster. Og på hjemmesiden ligger historien og de små fabler også som skærmbøger, hvor man kan læse teksten side for side og få den læst op af Sandra Schwartz selv. I Filmbanken finder du dem også som rene lydbøger, hvis I vil nøjes med at lytte.
  • Tal om 'Ørkenpigens' tematikker: I opgaven ’Forslag til samtale’ får du inspiration til at perspektivere historiens temaer sammen med eleverne – kapitel for kapitel. Sandra Schwartz har selv skrevet forslagene til emner at tale om og undre sig over sammen.
  • Genfortæl 'Ørkenpigen': En klassisk danskaktivitet, hvor eleverne udvælger fotos fra bogen og gengiver historiens plotpunkter mundtligt eller skriftligt.
  • Læseteater: Arbejd med elevbogens tre små etiopiske fabler som dramatiseret højtlæsning eller teaterstykke i klassen. Du finder dem omskrevet til replikker i opgavearket.
  • Lav en fin foldebog: Der er megen danskfaglighed - og Billedkunst - i at arbejde med de populære foldebøger, hvor eleverne samtidig skal formidle et stof. Find foldevejledning i opgavearket.
  • Lav flotte fotohistorier eller en digital kalender: Eleverne formidler deres nye viden om Etiopien, enten ved at lave digitale fotohistorier eller lave en interaktiv kalender, som de kan sende til f.eks. forældrene. Eleverne undersøger, læser, udvælger, disponerer, skriver og præsenterer. Værktøjerne ligger her på hjemmesiden og er nemme at arbejde med. Alle de vigtigste tekster kan læses højt, så også de mindste kan være med.

Miniforløb om kommunikation til 3.-5. klasse

Her lærer dine elever en masse om kommunikation – tilrettelagt på en praktisk, sjov og scenariebaseret måde med flere gode opgaver. De lærer både om målgruppe, disponering, overskrifter, billedtekster og markedsføring – men i børnehøjde og med helt enkle øvelser. Opgaverne er lavet af professionelle kommunikationsfolk i samarbejde med dygtige danskkonsulenter. Eleverne omsætter også deres nye viden i et flot slutprodukt: Deres helt egen digitale lågekalender.

  • Hvem er målgruppen?: Med tre enkle øvelser lærer eleverne, hvordan man fortæller til en målgruppe.
  • Lav gode overskrifter og billedtekster: Eleverne lærer om gode overskrifter og den vigtige billedtekst, der både skal fortælle en historie og spille sammen med et foto.
  • Lær at disponere: Med enkle øvelser lærer eleverne om at udvælge stof, at gruppere i emner og at finde en god rækkefølge.
  • Børnenes egen U-landskalender: Eleverne producerer deres egen digitale lågekalender, hvor de bag lågerne formidler om årets land – i form af fotos, overskrifter og billedtekster. Kalenderen skal laves til en målgruppe, f.eks. forældrene eller en venskabsklasse. Modtagerne får adgang til at se kalenderen på computer eller mobil, hvor de kan åbne lågerne. Efter opgaverne bliver deres kalender endnu bedre.

Læs mere her:

Find beskrivelsen af danskmodulerne og kommunikationsforløbet i lærervejledningen på side 42-43. Hvis du ikke har en trykt udgave, kan du hente den som PDF her.

 

Dansk forløb (uddrag af lærervejledningen som pdf)