Kom tæt på Etiopiens børn
Hvordan er hverdagen mon, når man er barn i Etiopiens hovedstad – hvad laver de? Eller hvilke valg mon er de klogeste, når en familie i ørkenen skal løse hverdagsproblemer og samtidig give børnene mulighed for at komme i skole? Eller hvad er det mest nødvendige grej at få, når man skal lave skole?
UNICEF Danmark har produceret tre digitale aktiviteter med opgaver til, som I kan supplere jeres forløb med: En oplevelsesside med børneportrætter, et dilemmaspil med 'blended learning' samt et sjovt spil om UNICEF's 'School-in-a-Box'.
UNICEF Danmark har lavet alle de tre digitale aktiviteter til årets U-landskalender, og de er lagt ind her på hjemmesiden, så du har dem lige for hånden. De tilhørende opgaver henvender sig til forskellige klassetrin, og tematikkerne i alle tre hænger godt sammen med alt det, eleverne hører om i årets bog og i det øvrige materiale.
Portrætter: Mød Etiopiens børn
Gennem fire portrætter kommer eleverne tæt på børn fra Etiopiens hovedstad Addis Ababa.
Portrætterne ligger her på hjemmesiden under fanen ’Etiopiens børn’. Hvert af de fire børn er beskrevet med billeder fra deres hverdag, små tekster, en vennebog og et tidshjul, hvor man kan se, hvordan en typisk dag forløber for dem – fra de står op, til de går i seng om aftenen.
Eleverne kan selv gå på opdagelse og lære de fire børn at kende. Men der er også lavet opgaver til 1.-2. klasse og 3.-5. klasse, hvor eleverne f.eks. skal udfylde deres egne vennebøger, lave deres egne tidshjul og skal reflektere over alt det, der er ens – og det, der er forskelligt; både de etiopiske børn imellem og i forhold til elevernes egen dagligdag i Danmark.
Blended learning: Mød familien Hamid
Under fanen ’Etiopiens børn’ øverst på hjemmesiden ligger også UNICEF Danmarks spil, ’Mød Familien Hamid’. Det sætter fokus på en række situationer i hverdagen for en familie i ørkenregionen Afar.
I spillet skal eleverne forholde sig til familiens virkelighed, og de skal reflektere og diskutere en række valg, som de skal træffe i løbet af spillet for at få en families hverdag til at hænge sammen.
Gennem tekster (med oplæsning) bliver de stillet overfor nogle dilemmaer – og deres valg skal gerne føre til, at flest muligt af landsbyens børn kommer i skole. De skal også udføre opgaver i det fysiske rum, der giver dem en mere sanselig oplevelse af forholdene i Afar. Læs, hvordan I bruger spillet og se opgaverne i Opgave 20 i Opgavebanken.
UNICEF Danmark har også lavet en separat lærervejledning til spillet med detaljeret gennemgang trin for trin. Her kan du også få ideer til, hvordan du kan udvide jeres arbejde med spillets dilemmaer ved at koble dem til bestemte artikler i Børnekonventionen.
Hent UNICEF Danmarks udvidede lærervejledning herSchool-in-a-Box: Et spil om at pakke skolekasser
På hjemmesidens sektion ’Opdag Etiopien’ kan de yngste elever prøve et onlinespil, hvor de skal pakke skolesager i en skolekasse. UNICEF sender mange forsyninger til verdens børn, og det meste sendes ud fra ’Verdenslageret’ i København. En af de forsyninger er ’School-in-a-Box’: En stor metalkasse, der rummer alt til at undervise 40 elever.
I spillet får eleverne forskellige ’missioner’ – f.eks. at pakke ting, der kan bruges til at undervise i matematik. Så skal de vælge de rette ting og pakke en skolekasse, der kan sendes afsted til Etiopien. Al teksten i spillet er med oplæsning, og i Opgave 26 i Opgavebanken får du ekstra baggrund og ideer til en refleksionsopgave.